(Εκ)παιδεύοντας δυστυχισμένα παιδιά

 

Πολύ συχνά λέμε πως υπάρχουν παιδιά που μεγάλωσαν απότομα κι αναφερόμαστε σε εκείνα τα παιδιά που βίωσαν κάποιο τραυματικό γεγονός. Τι είναι όμως αυτό που μας κάνει να πιστεύουμε πως τα υπόλοιπα παιδιά μεγαλώνουν ομαλά;

Από την πρώτη μέρα που θα ξεκινήσει το σχολείο ξεκινάει ένας δύσκολος κι ανηφορικός δρόμος που βάζει διαρκώς σε δοκιμασία τις σχέσεις γονιών και παιδιών και αφήνει κι άχαρα στίγματα και στη ζωή του ζευγαριού. Ο κατάλογος των υποχρεώσεων γίνεται ξαφνικά μακρύς. Ένα σχολείο ανταγωνιστικό που σαμποτάρει τη δημιουργικότητα, μεγάλος όγκος μελέτης στο σπίτι και ατελείωτες δραστηριότητες τα απογεύματα για να γεμίσει από νωρίς το βιογραφικό του παιδιού με δεξιότητες. Και το παιχνίδι άραγε πότε;

Το παιχνίδι που είναι το πολυτιμότερο αγαθό των παιδιών αλλά και το αποδοτικότερο μέσω εκμάθησης και υγειούς ανάπτυξης, απουσιάζει συστηματικά από την καθημερινότητά τους κι από αναφαίρετο δικαίωμά μετατρέπεται σε αντικείμενο ατελείωτων διαπληκτισμών. Το σπίτι από εστία αγάπης και ασφάλειας γίνεται πηγή άγχους και νευρώσεων για όλα τα μέλη της οικογένειας. Φυσικά αυτή η νοοτροπία καλλιεργείται κατά βάση στο σχολείο. Όταν τα παιδιά εξετάζονται καθημερινά και κατηγοριοποιούνται από δασκάλους και καθηγητές σε άριστους, μέτριους και κουτούς κι όταν από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα παραγκωνίζονται ή και απουσιάζουν μαθήματα εξαιρετικής σημασίας, (βλ. καλλιτεχνικά, μουσικά όργανα, θεατρολογία, οικιακή οικονομία, αθλήματα) τίποτα καλό δεν μπορεί να βγει. Ο ρόλος του εκπαιδευτικού εκφυλίζεται σε ρόλο εξεταστή και αντί ο χρόνος του μαθήματος να αξιοποιείται δημιουργικά, σπαταλάται σε εξοντωτικές δοκιμασίες. Τεστ, διαγωνίσματα, εξονυχιστικοί έλεγχοι που αγνοούν πως στη ζωή του κάθε μαθητή υπάρχουν καλές και κακές μέρες κι ένας αγώνας δρόμου να βγει η υπέρογκή ύλη του υπουργείου.

Οι προεκτάσεις όμως αυτού του κάκιστου σχολείου είναι ακόμα μεγαλύτερες καις σοβαρότατες. Όσο τα παιδιά θα υποβάλλονται στο στρες της βαθμοθυρίας και της ατομικής προόδου, τόσο θα εντείνονται τα κρούσματα ενδοσχολικής βίας και εκφοβισμού. Οι μαθητές εκπαιδεύονται να είναι αντίπαλοι σε έναν αγώνα επικράτησης του καλύτερου κι αυτή την κουλτούρα της αντιπαλότητας δυστυχώς θα την κρατήσουν για όλη τους τη ζωή.

 

 

 

 

 

 

 

Concept-of-Learning-Featured

 

 

 

 

template-three-bg-back-to-school

 

Κάποια άλλα παιδιά πάλι, εξουθενωμένα από αυτήν την πραγματικότητα, θα βρουν μεγάλη δυσκολία αργότερα να προσαρμοστούν στην ακόμα πιο ανταγωνιστική νοοτροπία του πανεπιστημίου. Ίσως πάλι, αποκαμωμένοι από το ατελείωτο διάβασμα να καταφύγουν σε πλάγιους τρόπους απόκτησης ενός πτυχίου, ίσως και να εγκαταλείψουν ολοκληρωτικά τις σπουδές τους.

Κάποια άλλα παιδιά ίσως να μην μπορέσουν να αποβάλλουν ποτέ από πάνω τους την ρετσινιά του «αποτυχημένου». Ο άνθρωπος για να ευτυχίσει στη ζωή χρειάζεται δύο πολύ βασικά πράγματα, να ανακαλύψει την ταυτότητά του και να μάθει να ζει αρμονικά και αγαπητικά με τους γύρω του. Το σχολείο οφείλει να είναι ο τόπος όπου το παιδί θα τα διδαχτεί και τα δύο. Μια πλούσια γκάμα εκπαιδευτικών πεδίων τόσο επιστημονικών όσο και τεχνικών θα ήταν η πρώτη βάση για να βρει το κάθε παιδί την κλίση του και να επενδύσει στα έμφυτα ταλέντα του. Ομαδικές εργασίες και αλληλοδιδακτικές δραστηριότητες θα ενίσχυαν το πνεύμα αλληλεγγύης και ομαδικότητας ανάμεσα στους μαθητές. Η δια παντός κατάργηση των βαθμολογιών και των εξετάσεων θα απελευθέρωνε τα παιδιά από το επιζήμιο στρες της τελειοθηρίας και των αντιζηλιών. Και φυσικά η πρόβλεψη ένταξης των γονέων σε κάποιες ενδοσχολικές δραστηριότητες θα ενδυνάμωνε τους οικογενειακούς δεσμούς και θα βοηθούσε στη διάγνωση τυχόν κρουσμάτων ενδοοικογενειακής βίας.

Η γνώση είναι επιλογή και είναι μια κατάκτηση ζωής που δεν μπορεί να περιορίζεται στα στενά όρια των μαθητικών και φοιτητικών ετών. Ο ρόλος του σχολείου δεν είναι να μας διδάξει όλες τις επιστήμες του κόσμου αλλά να μας εμπνεύσει πώς να αγαπάμε και να αναζητούμε τη γνώση εφ όρου ζωής. Μα μεγαλύτερη του ευθύνη είναι να μας μορφώσει σαν ανθρώπινες οντότητες χωρίς να μας στρατολογεί σε έναν αμφίβολο εργασιακό μεσαίωνα.

 

 

Αν σας άρεσε το άρθρο μας...share:
Facebook
Twitter
Google+
http://www.makazine.gr/%ce%b5%ce%ba%cf%80%ce%b1%ce%b9%ce%b4%ce%b5%cf%8d%ce%bf%ce%bd%cf%84%ce%b1%cf%82-%ce%b4%cf%85%cf%83%cf%84%cf%85%cf%87%ce%b9%cf%83%ce%bc%ce%ad%ce%bd%ce%b1-%cf%80%ce%b1%ce%b9%ce%b4%ce%b9%ce%ac/
Pinterest
LinkedIn
RSS
Follow by Email
SHARE